رفتن به مطلب
استنتاج
mahdi eghbalnia

قوای ادراکی

پست های پیشنهاد شده

ارسال شده در (ویرایش شده)

میدانیم که یکی از جواهر نفس است  

باید گفت که انسان قوای مختلفی دارد مانند قوای تحریکیه و قوای حاضمه و... همچنین باید دانست که این قوا از شئون نفس هستند


یکی از این قوا قوای ادراک هست که کسب علوم بوسیله همین قوا انجام میشود قوای دراکه شئون زیر را دارد

image.png.d455dc1903249acd7656c88def4432b2.png

قوای ظاهره :

این دسته از قوا به خودی خود توانایی درک را ندارند بلکه برای اینکه بتوانند درک کنند نیاز به ابزاری برای درک دارند

مثلا قوه باصره برای درک مبصَرات نیاز به ابزاری به نام چشم دارد همچنین گوش ابزار قوه سامعه است

و بر همین اساس اگر کسی چشم نداشته باشد نمی تواند ببیند چرا که قوای باصره او ابزار لازم برای درک را ندارند

نکته دیگری که در این زمینه خوب است دانسته شود این است که آن چه می بیند چشم نیست بلکه قوه باصره است یعنی درک کار قوا است و اسناد حقیقی زمانی است که درک را به قوا اسناد بدهیم

و تا زمانی که قوای ظاهره به ابزار خود اتصال داشته باشند این قوا فعالیت می کنند و مدرَک متعلق به این قوا است اما زمانی که این اتصال قطع بشود مدرک به قوای باطنه منتقل می شود که توضیح آن را می دهیم

قوای باطنه:

الف) حس مشترک: در توضیح حس مشترک میتوان گفت که حس مشترک مانند دریاچه ای که از چند چشمه داخلش آب می ریزد است یعنی تمام اطلاعاتی که توسط قوای ظاهره بدست آمد زمانی که در ذهن حاضر میشود و ذهن نسبت به آن اشعار دارد درون حس مشترک است

ب)خیال: پس از اینکه مدرکات داخل حس مشترک قرار گرفته اند و به محض اینکه نفس دیگر مشعر به آنها نبود و دیگر به آنها گرایشی نداشت مدرکات داخل خیال قرار میگیرند

در واقع میتوان خیال را به مخزنی برای اطلاعات حس مشترک تشبیه کرد

ج) واهمه: این قوه درک معانی جزئیه میکند در واقع تمام معانی را توسط این قوه درک میکنیم و در درک معانی جزئیه این قوه نقشی ایفا میکننند مثلا خشم زید و مهربانی مادر و... توسط این قوه درک می شود

د)حافظه: حافظه نیز مانند خیال کار مخزن را ایفا می کند یعنی تمام مدرکات قوه واهمه در آن ذخیره می شود

ه) متصرفه: قوه متصرفه مسلط بر تمام قوااست قبل از توضیح دقیق خوب است به این نکته اشاره کنیم که قدما ذهن را بوسیله دو شیار به سه بطن تقسیم میکردند سپس میگفتند که حس مشترک  در بطن اول قرار دارد و خیال و واهمه  در بطن دوم است حافظه تماما در بطن سوم است و متصرفه در وسط و در بطن دوم است و ترتیب چینش به نحو زیر است

حس مشترک –خیال-متصرفه –واهمه-حافظه

پس از دانستن این نکته اشراف قوه متصرفه بر ذهن و تسلط آن بر دیگر قوا ملموس تر می شود

این قوه به عبارت ساده متکفل وصل و فصل است یعنی اطلاعات قوه خیال و حافظه را به یکدیگر متصل کرده و از یکدیگر می گشاید

و علم منطق به جهت جلوگیری در خطای این قوه آمده است چرا که این قوه به دو نحو کار انجام میدهد

الف)تحت قوه عاقله نیست: مانند زمانی که تحت قوه واهمه است

ب)  تحت قوه عاقله است  : که در این حال به این قوه متفکره گفته می شود و منطق به جهت جلوگیری از خطا در این قوه آمده است

قوه عاقله:

این قوه وجه تمایز انسان از دیگر موجودات است و این قوه کارش تجرید است یعنی اشیاء را از عوارض شخصیه شان مجرد میکند تا به یک عنوان کلی برسد

پس کار این قوه را استخراج کلیات میتوان بیان کرد و مخزن داده های این قوه را میتوان همان خیال و حافظه  معرفی کرد

ویرایش شده توسط mahdi eghbalnia

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   بازگردانی قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...