رفتن به مطلب
استنتاج
mahdi eghbalnia

توضیح مختصر از تصور و تصدیق به بیان روان

پست های پیشنهاد شده

بسم الله الرحمن الرحیم :

همانطور که میدانیم علم مشترک لفظی بین چند معنا بوده و دارای معانی متعددی است 

یکی از این معانی علم به معنای مطلق انکشاف است

علم به این معنا مقسم است برای علم حضوری و علم حصولی  [1]

علم حضوری:

علم حضوری عبارت است از علمی که در آن وجود عینی شیء همان وجود علمی است  به بیان ساده تر علم حضوری عبارت است از علمی که هر شخص نسبت به حالات درونی حال حاضر خود دارد مثل اینکه احساس میکند وجود دارد و احساس میکند گرسنه است و....

علم حصولی:

علم حصولی آن علمی است که در آن وجود علمی غیر از وجود عینی شیء است به بیان راحت تر آن علمی است که ما برای درک نسبت به شیء خارجی واسطه ای به نام صورت ذهنی داریم علم حصولی گفته می شود

علم حصولی همان علمی است که در منطق تعریف میکنند و میگویند (هو حضور صوره الشیء عند العقل)

تصور و تصدیق :

علم به این معنا خود مقسمی است برای تقسیم بندی علم به تصوری و تصدیقی

در تعریف علم تصوری و علم تصدیقی می گویند :

علم تصوری عبارت است از آن علمی که بعد از آن  اذعان نفس وجود ندارد

علم تصدیقی عبارت است از آن علمی که بعد از آن اذعان نفس وجود دارد و نفس حکم را برای موضوع اذعان میکند

توضیح اینکه برای علم حصولی چند فرض تصور دارد

الف) تصور موضوع: فرد صرفا موضوع یک قضیه را تصور میکند مثل اینکه فرد معنای (علی) را تصور می کند که در این جا هیچ حکمی وجود ندارد و هیچ اذعانی وجود ندارد بلکه یک تصور ساده داریم

ب) تصور محمول: فرد صرفا محمول یک قضیه را تصور می کند مثل اینکه مفهوم (قائم) یعنی شخص قائم را متصور می شود که در تصور محمول نیز هیچ حکمی وجود ندارد

ج) تصور نسبت :  در این فرض فرد نسبت میان موضوع و محمول را متصور میشود و تصور می کند که (علی قائم است ) در این جا نیز اذعانی وجود ندارد چرا صرفا در عالم خیال است و اذعان معنا ندارد ...

د) تصور تطابق نسبت با عالم خارج: در این مرحله ما تصور میکنیم که نسبت میان موضوع و محمول مطابق با خارج هست یا خیر که پس از این مرحله اذعان نفس وجود دارد و نفس یا این نسبت را اذعان میکند و میگوید درخارج تحقق دارد و یا نمی پذیرد

همانطور که واضح است بعد از این سه مرحله اذعان نفس  را نداریم  لذا این ها را در اصطلاح منطق علم تصوری نامند

اما بعد از مرحله چهارم یعنی مرحله تطابق با خارج نفس به مطلب اذعان می کند که در این جا اذعان نفس بعدش وجود دارد فلذا این مرحله را در اصطلاح منطق تصدیق می نامیم

نکته:

علاوه بر معنای اصطلاحی که برای دو لفظ تصور و تصدیق گفته اند هر کدام از این الفاظ معنای دیگری نیز دارد

الف) لفظ تصور از حیث لغه در معنایی عام تر که مترادف با علم است استعمال می شود

ب) لفظ تصدیق از حیث لغوی در معنایی متباین با معنای قبلی و به معنای اذعان نفس استعمال می شود

بنابر این ما میتوانیم دو قضیه زیر را بیان کنیم

قضیه اول: تصور تقسیم می شود به تصور و تصدیق که در واقع مقصود این است که تصور لغوی تقسیم می شود به تصور اصطلاحی و تصدیق اصطلاحی

قضیه دوم : تصدیق یکی از اقسام تصور است  که در واقع مقصود این است که تصدیق یکی از اقسام تصور لغوی یا همان علم است

قضیه سوم: تصدیق تصوری است که بعدش تصدیق وجود دارد که درواقع مقصود این است که تصدیق اصطلاحی تصور لغوی یا علمی است که بعدش تصدیق لغوی یا همان اذعان نفس می آید

 

[1] سید کمال ج1 ص67

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   بازگردانی قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...